In het KPMG-onderzoek ‘Accelerating Innovation: the power of the crowd’ komt naar voren dat vaart, volume en toewijding van alle betrokken partijen onmisbaar zijn om e-health echt succesvol te maken. Het rapport is vandaag gepresenteerd aan Eurocommissaris Neelie Kroes. Zij is verantwoordelijk voor de digitale agenda van de Europese Unie.
Investering e-health
Volgens Wouter Bos en onderzoeker Jan de Boer is het noodzakelijk dat ook in Nederland een sprong voorwaarts wordt gemaakt. Wouter Bos: ‘Het is bijna onverantwoordelijk om geen gecoördineerde inspanning te doen als je ziet welke resultaten er mogelijk zijn. En dat terwijl Nederland zo veel mee heeft.’ Jan de Boer: ‘Er zijn weinig landen met zo’n goede digitale infrastructuur, waar sociale media zoveel gebruikt worden. Mensen regelen hun bankzaken online en ook de belastingaangifte doe je van achter je PC. We hebben bovendien de kennis en de creativiteit in huis. Maar op het gebied van e-health is ons zorglandschap nog grotendeels 1.0. Niemand voelt zich verantwoordelijk om door de hele keten heen eigenaar te zijn van een e-health-investering.’
‘Niets doen is geen optie’
Volgens Wouter Bos is de versnippering van het zorglandschap de belangrijkste reden waarom in Nederland e-health maar niet uit de sfeer van experimenteren en tijdelijke subsidies komt. ‘Er zijn stevige investeringen nodig en een forse coördinatie tussen partijen om te zorgen dat die investeringen ook echt tot resultaten leiden. En vervolgens moeten die resultaten op de een of andere manier ook weer terugvloeien naar degene die de investering gedaan heeft. Wie gaat dat invoeren, regelen en coördineren in Nederland? De nationale overheid lijkt het niet van plan. Het zal dus van de verzekeraars of van regionaal samenwerkende zorgaanbieders moeten komen. Niets doen lijkt me geen optie. Niet alleen omdat we anders te ver achterlopen op internationale ontwikkelingen en kansen missen. Maar vooral omdat de Nederlandse patiënt geen genoegen meer zal nemen met een behandeling die schril afsteekt met wat hij als consument en burger de gewoonste zaak van de wereld vindt.’
Drie kernpunten voor geslaagde e-health
Het rapport is gebaseerd op onderzoek van KPMG en de Manchester Business School in 15 landen. Het internationale onderzoeksrapport geeft aan welke factoren bepalend zijn om e-health in een hogere versnelling te krijgen. Het draait volgens de onderzoekers om drie kernpunten. Eerste is de impact en invloed van het collectief om snel verandering en innovatie te bewerkstelligen. Tweede is de noodzakelijke samenwerking tussen de betrokken partijen zoals de overheid, zorgverzekeraars, patiënten, zorgprofessionals en IT-leveranciers. Tot slot gaat het om het loslaten van de oude werkwijze. Succesvolle implementaties leiden volgens het rapport altijd tot een veranderende werkwijze. ‘E-health is meer dan het in een app verpakken van conventionele zorg; het vraagt een volledige herijking van de zorgprocessen.’
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP )
Lees meer:
Bekijk het rapport: Accelerating innovation: the power of the crowd (PDF)
Techniek is allang niet meer leidend. Cultuur en de wil om te veranderen c.q. innoveren maken of breken het succes van E-Health
politiek en zorg zijn twee afdelingen, die niet met elkaar door een deur kunnen!
De politiek wil alsmaar bezuinigen en de zorg lukt dit in geen honderd jaar!
De begeleiding, die dhr Bos de banken bezorgd heeft, mn de overname door buitenlandse invloed wilde hij niet tegengaan, dan kun je toch niet van hem verwachten, dat hij aan de eenheid van E-health kan bijdragen!
Mede door Bos zijn ondersteuning aan de marktwerking, is samenwerking in Nederland vleugellam gemaakt. Daar bovenop komt de NMa die de sector enorm angstig en voorzichtig heeft gemaakt. Geef mij uw horloge en ik vertel u laat het is. Ik vermoed dat KPMG wel wat consultants heeft om dit op te lossen…